نوشتن انگیزه نامه | انگیزه نامه کارشناسی ارشد | آموزش

نوشتن یک انگیزه نامه موفق برای مقطع کارشناسی ارشد:

انگیزه نامه اپلای یکی از مهم ترین بخش های رزومه تحصیلی هر دانشجو است که به ویژه در روند اپلای دانشجویان کارشناسی ارشد، تاثیر مهمی دارد. در حقیقت، اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه بین المللی را دارید؛ آگاهی از نحوه نوشتن انگیزه نامه کارشناسی ارشد برای شما ضروری خواهد بود. اما چگونه می توان یک انگیزه نامه بی نقص نوشت؟ و مهم تر از آن، نوشتن یک انگیزه نامه خوب تا چه حد اهمیت دارد؟ در مقاله امروز به این سوالات پاسخ خواهیم داد و آموزش نوشتن انگیزه نامه را به شما ارائه خواهیم کرد.

انگیزه نامه اپلای یک نامه مکتوب است که می تواند یک عامل تعیین کننده در اخذ پذیرش تحصیلی در دوره و دانشگاه مد نظر شما باشد. این نامه، تقریبا شخصی ترین چیزی است که می توانید به دانشگاه مقصد ارائه کنید. در عین حال، در جلب توجه هیئت پذیرش نقش پررنگی دارد. بنابراین، بهتر است که در نوشتن آن دقت و زمان کافی را صرف کنید. مقاله ای که امروز در مورد نوشتن انگیزه نامه برای شما آماده کرده ایم بر تجربیات حرفه ای و شخصی دانشجویانی استوار است که موفق به اخذ پذیرش شده اند.

نوشتن انگیزه نامه تحصیلی
انگیزه نامه یکی از مهم ترین بخش های رزومه تحصیلی هر دانشجو است که به ویژه در روند اپلای دانشجویان کارشناسی ارشد، تاثیر مهمی دارد.

انگیزه نامه تحصیلی چیست؟

یک انگیزه نامه خوب شامل اطلاعات و توضیحاتی از جانب شما است که نشان می دهد چرا شما برای تحصیل در رشته و دانشگاه انتخابی خود (و حتی کشور انتخابی) نیز مناسب هستید. این نامه، در واقع فرصتی برای شما است تا در آن انگیزه خود و تجربیاتی که شما را به تصمیم تحصیل در خارج از کشور سوق داده اند به صورت شخصی بیان کنید. شاید به نظر شما چندان مهم نباشد اما نحوه نوشتن انگیزه نامه در اخذ پذیرش و عدم پذیرش شما تفاوت های بزرگی ایجاد می کند. این مسئله در هنگام اپلای برای دانشگاه هایی با رنکینگ بالاتر، بیشتر به چشم می آید.

ارائه انگیزه نامه تحصیلی به هیچ وجه تشریفاتی نیست. کمیته های پذیرش، انگیزه نامه ها را بسیار جدی می گیرند چرا که نوشتن انگیزه نامه کارشناسی ارشد میزان تعهد، جدیت و اهداف متقاضی را نشان می دهد. نحوه نوشتن انگیزه نامه، شخصیت، اهداف و جاه طلبی های شما را نشان می دهد. دقیقا به همین دلیل، وجود انگیزه نامه در لیست مدارک پذیرش تحصیلی در واقع یک فرصت بزرگ برای داوطلبان است. کمیته پذیرش با نوشتن انگیزه نامه به شما این فرصت را می دهد تا در یک متن کوتاه اطلاعات جالب توجه و اهداف و انگیزه های خود را بیان کنید. انگیزه هایی که می توانند نظر دانشگاه مقصد را جلب کنند!

گاهی نوشتن انگیزه نامه کارشناسی ارشد برای تحصیل در خارج از کشور برای برخی از متقاضیان سخت و چالش برانگیز است. اغلب این افراد هیچ ایده درست و کاملی از اینکه یک انگیزه نامه خوب به چه صورت است، ندارند. بنابراین، این افراد نمی توانند یک انگیزه نامه خوب و متقاعد کننده برای پذیرش تحصیلی ارائه کنند. برخی از داوطلبان دست به تحقیق و جستجو می زنند اما ایده هایی که برای نوشتن یک انگیزه نامه خوب در بستر اینترنت وجود دارند آنقدر زیاد هستند که گاهی باعث گیج شدن متقاضیان می شوند. 

تفاوت میان انگیزه نامه (motivation letter)، بیانیه شخصی (personal statement)، بیانیه هدف (statement of purpose) و Cover letter در چیست؟

با وجودی که برخی تصور می کنند انگیزه نامه و Cover letter در واقع یکسان هستند؛ اما در حقیقت اینگونه نیست. Cover letter به طور معمول به همراه درخواست استخدام برای کارفرما ارسال می شود. این در حالی است که انگیزه نامه به نامه هایی (حاوی اهداف و انگیزه های متقاضی) گفته می شود که هنگام اپلای برای دانشگاه های خارجی ارسال می شود.

بیانیه هدف دقیقا مانند انگیزه نامه است. در واقع، بیانیه هدف تنها یک روش فانتزی تر برای بیان همان مفاهیمی است که در انگیزه نامه نوشته می شوند.

برخی از افراد انگیزه نامه و بیانیه شخصی را یکسان می دانند. بله. این دو بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. اما انگیزه نامه همان بیانیه شخصی نیست. تفاوت میان این دو در مدت زمان نامه و هدف از نوشتن آن است. به طور معمول، محتوای  Personal Statement شخصی تر است و در آن به گذشته متقاضی اشاره می شود. درست است که انگیزه نامه ها نیز دارای عناصر شخصی هستند؛ اما توجه آن ها به طور عمده ای به برنامه های آینده معطوف شده است. در انگیزه نامه ها تنها با هدف اثبات تعهد نسبت به اهداف آینده است که به دستاورد های گذشته اشاره می شود.

توجه به نکات زیر پیش از نوشتن انگیزه نامه مفید خواهد بود:

پیش از هر چیز، از آنجایی که انگیزه نامه یک مدرک بسیار با اهمیت در پروسه اخذ پذیرش شما است؛ پیشنهاد می کنیم که نوشتن آن را به اندازه کافی زود شروع کنید و زمان کافی را صرف بهبود و رفع ایرادات آن کنید. به طور معمول، نوشتن انگیزه نامه خوب در دو یا سه روز ممکن نیست.

قبل از نوشتن انگیزه نامه بهتر است تا جایی که ممکن است اطلاعات خود در مورد کشور، شهر و دانشگاه مقصد خود را افزایش دهید. به طور معمول، وب سایت دانشگاه حاوی اطلاعات خوبی در مورد تاریخچه و مشاهیری است که در آن دانشگاه به تحصیل پرداخته اند. اشاره به این افراد در انگیزه نامه شما مفید خواهد بود چرا که نشان می دهد شما دانشگاه خود را با وسواس و دقت انتخاب کرده اید. علاوه بر این، وب سایت دانشگاه ها حاوی اطلاعات مفیدی در مورد الزامات مربوط به داوطلبان مقاطع مختلف تحصیلی است. در ضمن، شما می توانید برای اخذ اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه های مختلف و نوشتن انگیزه نامه تحصیلی با مشاوران موسسه پیشگام تماس بگیرید.  

نوشتن انگیزه نامه کارشناسی ارشد
نوشتن انگیزه نامه کارشناسی ارشد برای تحصیل در خارج از کشور برای برخی از متقاضیان سخت و چالش برانگیز است.

دانستن با اطلاعات پایه در مورد الزامات مربوط به اخذ پذیرش در رشته انتخابی، پروژه های انجام شده توسط دانشگاه، دیدگاه آنها نسبت به آموزش و در نظر گرفتن علایق شخصی تان به شما کمک می کند درک بهتری از محتوای انگیزه نامه خود پیدا کنید.

چگونه باید نوشتن انگیزه نامه را آغاز کرد؟

اگر از اطلاعات دقیق دریافت کننده نامه اطلاع دارید، نامه را خطاب به آن شخص خاص بنویسید. در غیر این صورت،  آغاز نامه با عبارت “Dear Sir or Madam” بهتر است.

در هنگام نوشتن انگیزه نامه به این نکته توجه کنید که جلب توجه خواننده تا چه حد اهمیت دارد. نامه شما باید به گونه ای باشد که توجه خواننده را از همان پاراگراف آغازین جلب کند. بهتر است که چیزهای اساسی که لازم است در مورد شما بدانند را همان ابتدا بیان کنید (مواردی مانند اینکه در چه دوره و رشته ای ثبت نام کرده اید و چرا). شما می توانید دلایل خود برای انتخاب رشته و دانشگاه را در ادامه نامه توسعه دهید و آن را به تفصیل بیان کنید.

اطمینان حاصل کنید که نامه شما از همان ابتدا یک ساختار شخصی و خصوصی دارد. نوشتن یک متن از پیش استفاده شده و یا کلیشه ای دوری کنید. به خاطر داشته باشید که هیئت پذیرش با سالها تجربه به راحتی می توانند یک انگیزه نامه واقعی را از یک انگیزه نامه مصنوعی یا کپی شده تشخیص دهند. همچنین، سعی کنید خواننده را درگیر متن خود کنید.

بهتر است که ابتدا انگیزه نامه خود را به زبان فارسی بنویسید و سپس آن را به انگلیسی بازگردانید. این کار به شما کمک می کند بدون محدودیت و به صورت روشن آنچه که می خواهید را بیان کنید. علاوه بر این، با انجام این کار، انگیزه نامه شما ساختار منطقی تری خواهد داشت.

چگونه انگیزه نامه خود را بنویسیم؟

برای نوشتن انگیزه نامه، آن هم به بهترین صورت، پیشنهاد می کنیم که تمام نکات زیر را مد نظر قرار دهید. این نکات در نوشتن انگیزه نامه برای مقطع کارشناسی ارشد بسیار مفید هستند:

از همان ابتدا، موضوع و هدف خود را مشخص کنید: برای انجام این کار می توانید پیش نمایشی کوتاه از آنچه تا انتهای انگیزه نامه انتظار خواننده را می کشد، ارائه کنید.

به این سوال پاسخ دهید: چرا این دانشگاه و دوره کارشناسی ارشد (یا کارشناسی) برای شما جذاب و مناسب هستند؟

روی برخی از برجسته ترین گواهینامه ها، ویژگی ها و تجربیات پیشین خود (به خصوص تجربیاتی با جنبه های بین المللی) تمرکز کنید.

پاراگراف های میانی که بر روی الزامات مربوط به دوره تحصیلی هستند را به صورت خلاصه بیان کنید. هیئت پذیرش می توانند این موارد را در رزومه (CV) شما نیز بخوانند. آن ها در انگیزه نامه شما به دنبال چیزهای دیگری هستند.

زیاده گویی نکنید!: اکثر انگیزه نامه های اپلای تنها نصف یک صفحه هستند و به ندرت بیش از یک صفحه طولانی هستند.

شما می توانید در نوشتن انگیزه نامه خود از دو ساختار استفاده کنید:

ساختار 3 پاراگرافی: این ساختار شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری می باشد.

ساختار 5 پاراگرافی: در این ساختار، بدنه اصلی خود به 3 پاراگراف جداگانه تقسیم شده است.

به چیزهایی که در زندگی الهام بخش شما بوده اند اشاره کنید: انجام این کار بسیار مفید خواهد بود. شما می توانید به چیزهایی که شما را به تحصیل در این رشته و دانشگاه تشویق کرده اند اشاره کنید. اما هنگام صحبت در مورد آنها زیاده روی نکنید و حجم زیادی از نامه را به آن ها اختصاص ندهید.

اشاره کوتاه به مواردی که به طور مستقیم به رشته تحصیلی شما مرتبط نیستند نیز می تواند خوب باشد. این کار به تمرکز نامه کمک می کند و خواندن آن را آسان تر می کند. اما باید آن را با ظرافت زیادی انجام دهید.

چگونه انگیزه نامه خود را پایان دهید؟

شاید بتوان اینگونه گفت که در هنگام نوشتن یک انگیزه نامه، آسان ترین بخش برای نوشتن، بخش نتیجه گیری است. برای نوشتن آن تنها کافی است که اصلی ترین نکاتی که در طول نامه بیان کرده اید را خلاصه کنید. سپس، باید به هدف اصلی خود (برای تحصیلات در رشته انتخابی) اشاره کنید. پس از بیان مجدد و البته کوتاه علایق خود، نتیجه گیری کنید. در نهایت، از فرصت به دست آمده برای بیان اهداف و انگیزه های خود در قالب یک نامه تشکر کنید. حتی می توانید یکبار دیگر اشاره کنید که چرا شما یک کاندید بسیار مناسب برای رشته مورد نظر هستند. البته، آن را خیلی طولانی نکنید!

در آخر، فراموش نکنید که باید نام خود را کامل و دقیق بنویسید و سپس نامه را امضا کنید.

نامه شما باید شخصی و در عین حال دارای اصالت باشد:

شما باید با نوشتن انگیزه نامه اپلای، یک تصویر کلی و مناسب درباره خود برای خوانندگان ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید که انگیزه نامه در واقع یک سند شخصی است که شما به کمک آن اثبات می کنید با دیگر متقاضیان متفاوت هستند. در ضمن، شما نشان می دهید که ویژگی ها، مهارت ها و مدارک شما برای شرکت در این مقطع تحصیلی (به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد) مناسب و کافی هستند.

اگرچه بررسی انگیزه نامه هایی که دیگر داوطلبان نوشته اند در برخی موارد مفید است. اما مراقب باشید! شما نباید نامه های دیگر داوطلبان را کپی کنید. سعی کنید اصیل باشید و حرف های خود را در انگیزه نامه بزنید. این کار به شما کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین، از لاف زدن و تعریف و تمجید بیش از حد در مورد خودتان خودداری کنید. هیچ کس از شما انتظار ندارد که مانند یک ابر قهرمان باشید. در هنگام توصیف کردن خود واقع بین باشید. همچنین، حواس خود را جمع کنید که هنگام نوشتن انگیزه نامه، ناامید به نظر نرسید؛ یا حتی برای مورد تایید بودن بیش از حد تلاش نکنید. یک چیز دیگر را فراموش نکنید: اطلاعات غلط در نامه خود وارد نکنید! کمیته های پذیرش انگیزه نامه های بسیاری را خوانده اند و به راحتی می توانند این تلاش ها را تشخیص دهند.

حرفه ای و ثابت قدم باشید:

از هر ساختاری در نوشتن انگیزه نامه اپلای استفاده می کنید؛ فراموش نکنید که اولین برداشت و اولین نگاه بسیار اهمیت دارد. بنابراین آن را به خوبی سازماندهی کنید. در انتخاب اندازه قلم، فونت و پاراگراف بندی دقت بسیاری به خرج دهید. یک انگیزه نامه مدیریت شده در نگاه اول تاثیر مثبتی به جا می گذارد.

در نوشتن نامه های خود از ساختارهای حرفه ای زبان انگلیسی هم استفاده کنید. البته، فراموش نکنید که “درست به کار بردن” این قواعد نیز اهمیت بسیاری دارد. پس از نوشتن نامه، آن را چندین بار بررسی کنید. اگر دوستی دارید که بهتر از شما به زبان انگلیسی مسلط است؛ حتما از او بخواهید که یکبار نامه شما را بررسی کنید. سپس، اشتباهات خود را اصلاح کنید. این مرحله بسیار اهمیت دارد، چرا که همین جزئیات کوچک در پذیرش شما تاثیرات بزرگی به جا می گذارد.

از نوشتن جملات خیلی طولانی خودداری کنید. این کار خواندن نامه را دشوار می کند. علاوه بر این، شانس بروز اشتباه در نوشتن انگیزه نامه را افزایش می دهد. از جمله های معمول استفاده کنید. نیازی به استفاده از عبارات بسیار پیچیده نیست.

قبل از ارسال نامه خود، بازخورد آن را بررسی کنید:

همیشه بهتر است که از دوستان، معلم یا شخصی که قبلا در چنین دوره های فعالیت داشته است برای مشاوره کمک بگیرید. دانشجویان به طور معمولا از راهنمایی های دانشجویانی که قبلا در رشته و دانشگاه انتخابی تحصیل کرده اند؛ استفاده می کنند. علاوه بر این، در صورت استفاده از خدمات موسسه پیشگام، بررسی رزومه و انگیزه نامه اپلای شما توسط مشاوران مجرب موسسه پیشگام انجام خواهد شد.

تمام نکات کلیدی که در مقاله امروز به آن ها اشاره کردیم شما را در نوشتن یک انگیزه نامه موفق، یاری خواهند کرد. بیان آنچه می خواهید بگویید با استفاده از این راهنمایی ها، راه شما برای تحصیل در خارج از کشور را هموارتر خواهد کرد. اگر به راستی به تحصیل در خارج از کشور، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد علاقمند باشید، نوشتن یک انگیزه نامه خوب در موفقیت شما بسیار موثر خواهد بود. پیش از هر چیز، به خود اعتماد داشته باشید و آنچه که به راستی هستید را بیان کنید. حتی اگر در اولین تلاش خود در نوشتن انگیزه نامه موفق نبودید؛ از تلاش کردن دست برندارید!

موسسه ی اعزام دانشجو پیشگام آتی نگر کارون با سالها تجربه در زمینه ی اخذ پذیرش از دانشگاه های چین و اروپا برای دانشجویان آماده است که همراه و همسفر دانشجویان تا رسیدن به تحصیل مورد نظرشان باشد. لازم به ذکر است موسسه ی ما تنها موسسه ی دارای مجوز رسمی از وزارت علوم در استان خوزستان است. پس تردید نکنید، همین حالا برای دریافت دوره ی تحصیلی خود با مشاوران ما تماس بگیرید. امکان مراجعه ی حضوری با دسترسی آسان برای ساکنین شهر اهواز وجود دارد.

شماره جهت مشاوره و تعیین وقت:

06132201589

06132201590

09399203300

متن این مطلب با کمک از مطالب این وب سایت نوشته شده است.

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟

تحصیل در خارج