نوشتن سی وی | راهنمای جامع نوشتن CV

سی وی CV (Curriculum Vitae) یک سند رسمی است که به شکل گسترده ای برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های بین المللی، درخواست می شد. یک CV آکادمیک شامل اطلاعاتی از قبیل سوابق تحصیلی، فعالیت های حرفه ای، تجربیات تحقیقاتی یا آموزشی، نشریات، کمک های مالی، جوایز، بورسیه های تحصیلی و سایز دستاوردهای کلیدی شما می باشد. اهمیت نوشتن سی وی CV برای تحصیل در خارج از کشور انکار ناپذیر است. بنابراین، آشنایی با نمونه سی وی CV و دانستن نحوه نوشتن CV، آن هم به شکل موثر، اهمیت بسیاری دارد.

پیشنهاد موسسه اعزام دانشجوی پیشگام این است که برای ساختن سی وی CV خود، از خدمات و قالب های این وب سایت استفاده کنید. همچنین، شما می توانید از نمونه رزومه های موجود در این وب سایت نیز برای درک بهتر ویژگی های یک سی وی CV خوب، استفاده کنید.

موسسه اعزام دانشجوی پیشگام

شاید یکی از مهم ترین مدارک در پروسه اپلای، نوشتن CV آکادمیک باشد که دستاوردهای شما را برجسته کند. هدف از نوشتن سی وی CV، هایلایت کردن ویژگی هایی است که شما را به یک کاندید مناسب برای تحصیل در یک دانشگاه خارجی، تبدیل می کند.

مهم نیست که در چه مرحله ای از پروسه اپلای خود باشید، داشتن یک سی وی CV آکادمیک برای شما ضروری است. CV، علاوه بر اخذ پذیرش، برای دریافت انواع کمک هزینه و بورسیه های تحصیلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نوشتن سی وی آکادمیک با سی وی کاری بسیار متفاوت است و در مقایسه با آن، قابلی منحصر به فرد دارد. در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم نحوه نوشتن سی وی آکادمیک را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نوشتن سی وی CV
اهمیت نوشتن سی وی CV برای تحصیل در خارج از کشور انکار ناپذیر است

بزرگترین تفاوت میان یک سی وی CV آکادمیک و شغلی، به طول آن ها مربوط می شود. در هنگام نوشتن CV دانشگاهی، هیچ نیازی به محدود کردن خودتان در یک یا دو صفحه نخواهید داشت. شما می توانید به اندازه دستاوردهای برجسته خود، به نوشتن سی وی CV ادامه دهید. علاوه بر این، سی وی آکادمیک به صورت یک لیست نوشته می شود. این لیست باید به ترتیب زمانی معکوس نوشته شود و شما باید تاریخ ها را در آن مشخص کنید. این قالب به خوانند کمک می کند تا به آسانی در جریان پیشرفت های شما در طول زمان قرار بگیرد.

مهمترین نکته ای که هنگام نوشتن CV آکادمیک باید به خاطر داشته باشید، متناسب سازی آن با هر موقعیتی است که برای آن درخواست می کنید. شما باید دستاوردهایی که اهمیت بیشتری در رشته تحصیلی شما دارند و بیشتر از دیگر موارد، مورد توجه هیئت پذیرش قرار می گیرند را برجسته کنید. به طور مثال، اگر رشته تحصیلی که شما انتخاب کرده اید یک رشته تحقیقاتی است، بهتر است اولویت را به دستاوردهایی بدهید که مرتبط با فعالیت های تحقیقاتی هستند.

در ادامه، تمام اطلاعاتی که باید در سی وی CV آکادمیک شما ذکر شود را آورده ایم. علاوه بر این، در انتهای مقاله، چند نمونه سی وی CV برای شما قرار داده ایم. شما می توانید برای درک بهتر نحوه نوشتن سی وی CV، آن ها را بررسی کنید. موسسه پیشگام (تنها موسسه دارای مجوز رسمی در استان خوزستان)، شما را در نوشتن یک سی وی CV آکادمیک و حرفه ای برای تحصیل در خارج از کشور، راهنمایی می کند.

تفاوت رزومه و سی وی CV:

زمانی که در صدد استخدام در یک کمپانی و یا اخذ پذیرش تحصیلی هستید، ممکن اس که در لیست مدارک با مواردی مانند Resume یا Resume / CV مواجه شده باشید. لازم است بدانید که با وجود اینکه اغلب داوطلبان این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند، رزومه و سی وی تفاوت های ظریفی با یکدیگر دارند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با تفاوت میان این دو، به این لینک مراجعه کنید.

یک سی وی CV علاوه بر پوشش تاریخچه ی کاری شما، نوع و سطح تحصیلات، تحقیقات و پژوهش ها، بورسیه های تحصیلی که اخذ کرده اید و دستاوردهای آکادمیک شما را نیز بیان می کند. به عبارت دیگر، سی وی CV در واقع داستان زندگی آکادمیک و شغلی شما است.

واژه رزومه Resume از واژه فرانسوی résumé به معنای “چکیده” یا “خلاصه” گرفته شده است. همانطور که از نامش پیداست، رزومه Resume در واقع خلاصه ای از فعالیت های شغلی، آکادمیک و مهارت های شما است. رزومه Resume بیشتر بر روی فعالیت های حرفه ای و شغلی شما تمرکز دارد.

قالب مناسب CV:

سه قالب کلی برای نوشتن سی وی CV وجود دارد. عمده ترین تفاوت میان این قالب ها، ترتیب نوشتن اطلاعات است:

نوشتن بر اساس تاریخ (Chronological): همانطور که از نامش پیداست، نوشتن سی وی CV بر اساس این قالب با توجه به توالی زمانی و تاریخ نوشته می شود. بنابراین، شما تمام اطلاعات از لحظه شروع تحصیلات خود تا زمان ساختن سی وی CV را به ترتیب تاریخ وارد می کنید. به طور معمول، این شکل از سی وی CV بر روی تحصیلات آکادمیک تمرکز دارد.

نوشتن بر اساس عملکرد (Functional): تمرکز اصلی در این شکل از سی وی CV، بر روی مهارت ها، عملکرد ها، دستاورد ها، جوایز و سوابق حرفه ای و شغلی فرد می باشد.

نوشتن ترکیبی (Combination): این شکل از CV، در واقع ترکیبی از شیوه نوشتن از دو قالب قبل می باشد. یعنی، در هنگام نوشتن سی وی CV، ترکیبی کامل از تحصیلات و دستاوردهای شغلی در نظر گرفته می شود. در این قالب نوشتن سی وی CV، تمام اطلاعاتی که مورد توجه هیئت پذیرش دانشگاه هستند، درج می شود.

اندازه سی وی CV:

همانطور که گفتیم، یکی از ویژگی های رزومه، خلاصه نویسی است. با این حال، سی وی CV، درست نقطه مقابل رزومه قرار دارد. هنگام نوشتن سی وی CV نیازی نیست خودتان را محدود کنید. مهم ترین چیز در هنگام ساخت سی وی CV، کامل بودن آن است. CV شما باید شامل تمام اطلاعات ضروری باشد. اندازه سی وی شما حتی می تواند به 7 صفحه هم برسد. بنابراین، در این مورد وسواس به خرج ندهید.

هر چه سی وی کامل تر باشد؛ شما شانس بیشتری در جلب توجه هیئت پذیرش دانشگاه ها خواهید داشت. با این حال، همه چیز در کامل بودن خلاصه نمی شود. سی وی شما باید جذاب باشد. به گونه ای که از همان ابتدا، توجه خوانند را جلب کند. برای رسیدن به این هدف، بهتر است که ابتدا به دستاوردهای پررنگ تر خود اشاره کنید و سپس به سراغ مواردی بروید که اهمیت کمتری دارند. این ترتیب چیدمان به شما کمک می کند تاثیر خوبی روی هیئت ارزیابی به جا بگذارید. علاوه بر این، با این روش، دستاوردهای مهم شما راحت تر به خاطر سپرده می شوند.

پیشنهاد می کنیم که پیش از شروع کار، چند نمونه سی وی CV موفق را ارزیابی کنید. همچنین، مشورت گرفتن از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه نیز برای شما مفید خواهد بود.

ویژگی های تصویر Curriculum Vitae:

یکی از مهم ترین جنبه های یک سی وی CV، تصویر شما است! در واقع، تصویر شخص، اولین چیزی است که خوانندگان به آن توجه می کنند. البته، این مسئله بدان معنا نیست که آن ها بر اساس میزان زیبایی ظاهری، شما را قضاوت کرد. با این حال، انتقال یک تصویر واضح و محترم، اهمیت بسیاری دارد. بنابراین، در انتخاب تصویر دقت کنید.

بهتر است عکسی را انتخاب کنید که در آن ظاهر مرتبی دارید. به خصوص موهای شما، نباید روی صورتتان باشد. در یک تصویر ایده آل، موهای شما بسیار مرتب پشت سرتان قرار دارند به گونه ای که هیچ مانعی برای دیده شدن صورت شما ایجاد نکنند. باز یا بسته بودن موهای شما اهمیتی ندارد.  همچنین، لبخند را فراموش نکنید! البته، نباید در مورد آن زیاده روی کنید. یک لبخند کوتاه و دوستانه کافی است. با این کار، شما نشان می دهید فردی اجتماعی و دارای اعتماد به نفس بالا هستید. در آخر، بهتر است از آرایش های سنگین اجتناب کنید.

نمونه سی وی CV شامل چه اطلاعاتی می باشد؟

محتوای سی وی CV تقریبا یکسان است. در واقع، فرمت مشخصی برای نوشتن آن وجود دارد. مهم ترین اطلاعاتی که در یک Curriculum Vitae نوشته می شوند عبارتند از:

  • اطلاعات شخصی: نام و نام خانوادگی، اطلاعات تماس، آدرس و … .
  • سوابق تحصیلی و آکادمیک: مقاطع تحصیلی، نام رشته، نام دانشگاه، تاریخ آغاز و پایان تحصیلات، افتخارات و… .
  • سوابق علمی: در این بخش شما باید تجربیات خود در نوشتن مقالات، کتاب ها، اختراعات، شرکت یا برگزاری کنفرانس ها و… وارد کنید.
  • سوابق حرفه ای و کاری: نام ارگان، سازمان، شرکت یا کمپانی که در آن کار کرده اید، سوابق کارآموزی، تاریخ شروع و پایان کار، شرحی بر موقعیت شغلی و وظایف شما
  • مهارت ها و توانایی ها: مهارت هایی که در طول تحصیل، کار و یا به صورت آزاد، آموخته اید. بهتر است ابتدا به مهارت هایی اشاره کنید که مرتبط با رشته انتخابی شما هستند.
  • عضویت در انجمن های علمی و حرفه ای: در این بخش شما باید نام و آدرس انجمن را به همراه تاریخ عضویت، وارد کنید.
  • جایزه ها و بورسیه های تحصیلی: جوایز و بورسیه های تحصیلی که قبلا اخذ کرده اید را بنویسید.
  • سرگرمی ها و علایق: خیلی کوتاه در مورد خود و علایق خود صحبت کنید. مشخص کنید که زمینه اصلی که به آن علاقه دارید چه چیزی است. بهتر است که به زمینه های مرتبط به رشته خود اشاره کنید. همچنین، اعلام کنید که به مطالعه در چه زمینه هایی علاقه دارید.

لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه ها یا مراکز آموزشی، فرم سی وی CV خاص خود را به شما ارائه می کنند. شما باید اطلاعات خواسته شده در این فرم را پر کنید و از وارد کردن اطلاعات اضافه، خودداری کنید.

چگونه سی وی CV بنویسیم؟

نمونه نوشتن سی وی CV
فراموش نکنید که باید دستاوردهای خود را به ترتیب اهمیت بنویسید.

در هنگام نوشتن سی وی CV، به ظاهر آن دقت کنید. ظاهر سی وی شما باید جذاب و گیرا باشد. در عین حال، باید در انتقال اطلاعات به خوبی عمل کند. از فونت مناسب استفاده کنید. استفاده از فونت های پیچیده و فانتزی اصلا خوب نیست. در ضمن، رعایت حاشیه ها را نیز فراموش نکنید. فاصله استاندارد برای حاشیه ها، 1 الی 2 سانتی متر می باشد. عناوین را با دقت انتخاب کنید. عنوان هایی که انتخاب می کنند باید به بهترین شکل ممکن موقعیت را به خواننده توضیح دهند. در عین حال، نباید طولانی باشند. با بولد کردن عنوان ها، آن ها را از دیگر بخش های متن، متفاوت کنید.

قبل از ذخیره یا ارسال کردن سی وی CV حتما آن را با دقت بررسی کنید. مراقب غلط های املائی باشید. وجود اشتباهات تایپی کلاس رزومه شما را پایین خواهد آورد. نکات کلیدی را بولد کنید و روی آن ها تاکید کنید. فراموش نکنید که باید دستاوردهای خود را به ترتیب اهمیت بنویسید. شما باید به بهترین شکل ممکن به چشم بیایید!

در ادامه، شرح کامل تری از محتوای سی وی CV، به ترتیبی که باید نوشته شوند؛ برای شما آورده ایم:

اطلاعات تماس از جمله آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل

موقعیت فعلی:

 در حال حاضر به چه کاری و در کجا مشغول هستید؟ عنوان، آدرس و اطلاعات تماس مربوطه را وارد کنید.

تحصیلات:

نوشتن اطلاعات مربوط به تحصیلات آکادمیک ضروری است. با توجه به اولویت بالای این اطلاعات، بهتر است آن ها به همین ترتیبی که ما آورده ایم، در ابتدا بنویسید. مدارک تحصیلی خود را با ترتیب زمانی معکوس، در رزومه وارد کنید. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به رشته، دانشگاه و سال اغاز و پایان تحصیلات را نیز وارد کنید. در صورتی که برای مقطع دکترا اپلای می کنید، می توانید عنوان پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود را نیز بنویسید.

فعالیت های حرفه ای و آکادمیک:

بلافاصله پس از صحبت در مورد تحصیلاتتان، به فعالیت های شغلی خود اشاره کنید. برخی از دانشجویان به تازگی فارغ التحصیل شده اند؛ هیچ سابقه کاری مربوط به رشته خود ندارند. اگر شما نیز در این دسته قرار دارید، از این بخش صرف نظر کنید.

در هنگام ذکر سوابق شغلی خود، تنها مشاغل قراردادی مانند فوق دکترا، دوره های مربیگری، فعالیت های حرفه ای در کمپانی های مختلف (با ذکر مسئولیت ها) را بیان کنید. مواردی مانند فعالیت به عنوان TA (Teaching Assistant _ دستیار تدریس)  و موقعیت هایی که در دوران تحصیل و در دانشگاه به دست آورده اید را در بخش تحصیلات قرار دهید. در این قسمت، نوشتن نام موسسات و مدت زمانی که برای آنها کار کرده اید (تاریخ شروع و پایان فعالیت) ضروری است.

سوابق علمی:

این قسمت، عمده ترین بخش سی وی CV شما است. عنوان های این بخش و ترتیب آن ها، بر اساس رشته تحصیلی شما متفاوت است. به طور کلی، در هنگام نوشتن سی وی CV شما می توانید به این بخش را به کتاب ها، مقالات، نشریات مبتنی بر وب و سایر نشریات (از جمله برخی از نشریات غیر آکادمیک) تقسیم کنید. شما می توانید نام و اطلاعات ناشر را بولد کنید. حتی می توانید در مورد مقالاتی که هم اکنون در حال کار کردن روی آن ها هستید نیز صحبت کنید.

جوایز و انتخابات:

در صورتی که جوایز برجسته ای را اخذ کرده اید، می توانید یک بخش را به آن ها اختصاص دهید. نوشتن نام جایزه، سازمان ارائه کننده آن، علت دریافت آن و سال دریافت را فراموش نکنید.

کمک هزینه تحصیلی و بورسیه ها:

کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه ها با جوایز متفاوت هستند. اگر شما در طول دوره های پیشین تحصیلی خود بورسیه دریافت کرده اید، می توانید به آن نیز اشاره کنید. این بخش باید شامل اطلاعاتی از قبیل نام بورسیه تحصیلی، سازمان ارائه کننده آن، مبلغ و مدت زمان آن باشد.

سخنرانی ها:

در این قسمت، شما می توانید به سخنرانی هایی که انجام داده اید اشاره کنید. اشاره به نام سازمان دعوت کننده، مکان، تاریخ و البته موضوع سخنرانی را فراموش نکنید.

همایش ها:

زیر عنوان های این بخش نیز وابسته به رشته تحصیلی شما هستند. فعالیت های کنفرانس محور خود را به صورت مجزا، معرفی کنید. عنوان مقاله را در نقل قول بنویسید و به دنبال آن نام کنفرانس، موسسه، شهر و تاریخ برگزاری را وارد کنید.

تجربه تدریس:

با توجه به میزان گستردگی تجارت شما در زمینه تدریس، می توانید این بخش از سی وی CV را به قسمت های مختلفی تقسیم کنید. شما می توانید، این قسمت را بر اساس نوع دوره، موسسه، مقطع آموزشی و زمینه تدریس، مدیریت کنید. عنوان دوره و سال های تدریس را وارد کنید.

فعالیت های تحقیقاتی:

اگر در زمینه فعالیت های تحقیقاتی تجربه دارید (حتی به عنوان دستیار محقق)، آن را در اینجا ذکر کنید. همچنین، شما می توانید اطلاعات مربوط به فعالیت های میدانی خود را در این قسمت وارد کنید.

دسته بندی های اختیاری:

برخی از دسته بندی های اختیاری نیز وجود دارند که مختص به رشته های خاص و تجربیات ویژه داوطلب، می باشند. به طور مثال، محتوای این ممکن است شامل برخی الزامات مربوط به پذیرش تحصیلی مانند تسلط به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر، باشد. در صورتی که به بیش از یک زبان تسلط دارید، در نوشتن آن ها تردید نکنید. همچنین، شما می توانید بخش هایی را به علایق پژوهشی و مهارت های خود (مانند تسلط به کامپیوتر و …) اختصاص دهید.

تمام نکات کلیدی که در مقاله امروز به آن ها اشاره کردیم و نمونه سی وی CV که ارائه کردیم، شما را در نوشتن سی وی CV، یاری خواهند کرد. با در نظر گرفتن این راهنمایی ها در هنگام نوشتن CV، راه شما برای تحصیل در خارج از کشور، هموارتر خواهد شد. به خصوص برای تحصیل در مقاطع تحصیلات بالاتر از کارشناسی، نوشتن یک سی وی خوب اهمیت بسیاری دارد. از نمونه های سی وی کمک بگیرید و یک Curriculum Vitae خوب بنویسید. حتی اگر در اولین تلاش خود چندان موفق نبودید، باز هم تسلیم نشوید. موسسه پیشگام آماده است که شما را در این مسیر یاری کند.

موسسه ی اعزام دانشجو پیشگام آتی نگر کارون با سالها تجربه در زمینه ی اخذ پذیرش از دانشگاه های چین و اروپا برای دانشجویان آماده است که همراه و همسفر دانشجویان تا رسیدن به تحصیل مورد نظرشان باشد. لازم به ذکر است موسسه ی ما تنها موسسه ی دارای مجوز رسمی از وزارت علوم در استان خوزستان است. پس تردید نکنید، همین حالا برای دریافت دوره ی تحصیلی خود با مشاوران ما تماس بگیرید. امکان مراجعه ی حضوری با دسترسی آسان برای ساکنین شهر اهواز وجود دارد.

شماره جهت مشاوره و تعیین وقت:

06132201589

06132201590

09399203300

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟
  1. Charlesrem

    Палитра межкомнатных дверей Мы используем цветовые решения, которые максимально имитируют натуральные породы дерева:
    Вакансии О нас Отзывы покупателей Новости История компании ISO 9001 Петрович https://www.dvervam.ru/catalog/metallicheskie-dveri/labirint/vnutrennie-paneli/zerkalo-maksimum/
    Знает Политика в области обработки и защиты персональных данных Раскрытие информации Публичная оферта Реклама Биржа профессионалов https://www.dvervam.ru/

    Свыше 500 тысяч семей уже смогли установить наши двери и оценить их качество!

    ; ; ; ; ; ; эмаль в разных цветах; ; файн лайн; винил пленка; CPL (пластик) https://www.dvervam.ru/catalog/metallicheskie-dveri/luxor12/vkhodnye-dveri-/luxor-22/

تحصیل در خارج