مصاحبه اپلای | مصاحبه آکادمیک | مصاحبه تحصیلی

مصاحبه اپلای یکی از مراحلی است که برای اخذ پذیرش برخی از دانشگاه های بین المللی، گذراندن آن ضروری است. ممکن است برای بسیاری از شما، شرکت در یک مصاحبه آکادمیک بسیار استرس زا و حتی ترسناک باشد! در مقاله ای که امروز برای شما آورده ایم شما را با مضامین و سوالات مصاحبه برای تحصیل در خارج از کشور بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

لازم است بدانید که شرکت در یک مصاحبه یا آزمون ورودی، یک امر ضروری برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بین المللی نیست. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در خارج بدون آزمون ورودی و با هزینه پایین، با موسسه ما تماس بگیرید.

دانشگاه های مختلف تکنیک های متنوعی برای ارزیابی دانشجویان، به خصوص دانشجویان بین المللی به کار می گیرند. مصاحبه اپلای هم یکی از این روش ها است. شما با توجه به کشور مقصد و دانشگاه انتخابی خود ممکن است که ملزم به شرکت در یک مصاحبه آکادمیک شوید. البته، توجه کنید که اخذ ویزای تحصیلی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز مستلزم شرکت در یک مصاحبه می باشد. بنابراین، اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، بهتر است دانش خود از مصاحبه اپلای را افزایش دهید.

شاید برای شما سوال باشد که در یک مصاحبه اپلای برای تحصیل در خارج از کشور، چه سوالاتی از شما پرسیده خواهد شد. امکان ارائه یک پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. البته، در صورتی که از طریق موسسه ما برای اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا، چین و انگلستان اقدام کنید، اطلاعات لازم در این مورد را به شما ارائه خواهیم کرد. نوع سوالات به طور مستقیم به رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و کشور انتخابی شما بستگی دارد.

با این حال، در بسیاری از موارد، سوالات مصاحبه اپلای یا همان مصاحبه آکادمیک، به سوالات یک مصاحبه کاری شباهت بسیاری دارند. در ادامه برخی از رایج ترین سوالات یک مصاحبه اپلای برای اخذ پذیرش از دانشگاه و چگونگی پاسخ دادن به آن ها را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.

مصاحبه اپلای
نوع سوالات به طور مستقیم به رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و کشور انتخابی شما بستگی دارد.

سوال اول مصاحبه اپلای: چرا این دانشگاه را انتخاب کرده اید؟

مهم نیست که قصد دارید در کدام رشته تحصیل کنید یا کدام رشته را انتخاب کرده اید، شک نکنید که این سوال از شما پرسیده خواهد شد. البته ممکن است که به شکل خیلی جزئی نیز تغییر کند. به طور مثال “چه چیزی شما به انتخاب این دانشگاه تشویق کرد؟”

هدف مصاحبه کنندگان از پرسیدن این سوال ارزیابی میزان شناخت شما از دانشگاه مقصد است. پاسخ شما به این سوال به مصاحبه کنندگان نشان میدهد که چه عواملی شما را به تحصیل در این دانشگاه تشویق کرده است (Motivation). پاسخ به این سوال بسیار مهم است بنابراین شما باید به خوبی در مورد آن فکر کنید. به این فکر کنید که چه چیزی این دانشگاه را از دیگر دانشگاه ها متمایز می کند و چرا شما به تحصیل در آنجا علاقمند هستید.

در هنگام آماده کردن پاسخ خود مراقب باشید که تنها در مورد زیبا بودن آنجا یا ” خوب بودن” آن دانشگاه صحبت نکنید. تعریف و تمجید از دانشگاه شما را به جایی نخواهد رساند چرا که آن ها به خوبی می دانند که چگونه جایگاهی دارند. آن ها می خواهند بدانند که چرا شما آن دانشگاه را برای پیشرفت خود مناسب میدانید. سعی کنید به ویژگی های خاص آن دوره تحصیلی و برنامه هایی که برای دانشجویان در نظر گرفته اند اشاره کنید. دلایل خود را دقیق و با ظرافت انتخاب کنید. شاید حتی بتوانید خیلی کوتاه بگویید که چرا تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرده اید.

علاوه بر موارد گفته شده، از بیان مواردی مانند هزینه زندگی و تفریحات شهری خودداری کنید. پاسخ های شما باید به گونه ای باشند که نشان دهند شما پس از تفکر زیاد و با هدف پیشرفت آکادمیک، تحصیل در آن رشته و در آن دانشگاه را انتخاب کرده اید. بنابراین، در مصاحبه اپلای خود چیزی نگویید که باعث شود مصاحبه کنندگان تصور کنند شما در مورد تصمیم خود جدی نیستید.  

سوال دوم مصاحبه اپلای: چرا به تحصیل در این رشته علاقه مند هستید؟

پاسخ به این سوال نیز در مصاحبه آکادمیک بسیار اهمیت دارد. مصاحبه کنندگان می خواهند بدانند که شما واقعا به رشته تحصیلی خود علاقمند هستید یا نه. آن ها با ارزیابی دقیق دلایل شما برای تحصیل در این رشته تعیین می کنند که شما تا چه حد در مورد رشته انتخابی خود جدی هستید. در وهله اول، در مورد دلایلی که این رشته را برای شما جذاب کرده اند، توضیح دهید. به طور مثال اگر برای مقصد کارشناسی ارشد اقدام می کنید می توانید بگویید برخی از واحد های درسی شما در مقطع کارشناسی، شما را به تحصیل در این رشته ترغیب کرده اند.

علاوه بر این، سعی کنید نشان دهید که برای آینده ی شغلی خود (آینده شغلی مرتبط با رشته انتخابی) نیز برنامه های زیادی دارید و به درستی در مورد آن فکر کرده اید. البته، بهتر است از اشاره به مواردی مانند میزان درآمد بالای فارغ التحصیلان این رشته اجتناب کنید چرا که تاثیر خوبی روی هیئت پذیرش نخواهد گذاشت. در ضمن، پاسخ شما نباید به گونه ای باشد که مصاحبه کنندگان احساس کنند شما تحت تاثیر تشویق های فرد دیگری این رشته را انتخاب کرده اید. در نهایت، مصاحبه کنندگان شما در مصاحبه اپلای نباید احساس کنند که شما به علت آسان بودن این رشته و یا آسان بودن اخذ پذیرش، این رشته را انتخاب کرده اید.

سوال سوم مصاحبه آکادمیک: در حال حاضر چه چیزی می خوانید؟ (درباره آخرین مطالعات خود صحبت کنید.)

این سوال به خصوص برای مصاحبه اپلای رشته هایی که شامل مطالعه ادبیاتی زیاد می شوند (مانند ادبیات انگلیسی و …) به وفور پرسیده می شود. شما می توانید از این سوال به عنوان یک فرصت برای تحت تاثیر قرار دادن هیئت پذیرش استفاده کنید. برای رسیدن به این هدف، به مطالعاتی اشاره کنید که به نوعی به رشته انتخابی شما مربوط می شوند. این مسئله به موفقیت در مصاحبه برای تحصیل در خارج از کشور، کمک بسیاری می کند. بنابراین، پاسخ این سوال را از قبل آماده کنید.

همچنین ممکن است در مورد کتابی که اخیر آن را مطالعه کرده اید یا کتابی که معنا و ارزش خاصی برای شما دارد، از شما سوال شود. هدف از پرسیدن این سوالات تنها سنجش میزان علاقه شما به مطالعه نیست. مصاحبه کنندگان می خواهند بدانند که میزان علاقه واقعی شما به رشته تحصیلی که انتخاب کرده اید و همچنین سایر زمینه ها چقدر است. آن ها همچنین قصد ارزیابی شخصیت شما را نیز دارند. شما می توانید از این سوال برای نشان دادن پتانسیل خود در یادگیری مستقل و اثبات اشتیاقتان به یادگیری، استفاده کنید.

مصاحبه آکادمیک برای تحصیل در خارج
مصاحبه کنندگان می خواهند بدانند که میزان علاقه واقعی شما به رشته تحصیلی که انتخاب کرده اید، چقدر است.

سوال چهارم مصاحبه آکادمیک: دوستانتان شما را چگونه توصیف می کنند؟

این سوال نیز یک فرصت دیگر برای شما است تا در مورد شخصیت خود بیشتر صحبت کنید. بهتر است که پیش از مصاحبه در مورد پاسخ های خود به این سوال نیز به خوبی فکر کنید (در واقع باید به پاسخ تمام سوالات مصاحبه به خوبی فکر کنید). اگرچه صفاتی مانند “دوست خوب، مهربان، دلسوز” و … ویژگی های انسانی خوبی هستند، اما توجه مصاحبه کنندگان شما را جلب نخواهند کرد.

سعی کنید در پاسخ خود به موارد به یادماندنی تر و پرمعناتر اشاره کنید. به طور مثال اشاره کنید که دوستانتان شما را یک فرد با انگیزه و مصمم می دانند. شما یک رهبر یا همکار خیلی خوب هستید و یا همیشه مشتاقانه برای گذر از چالش های جدید تلاش می کنید. صادق باشید و در مورد ویژگی های مثبت خود اغراق نکنید اما بر روی برجسته سازی نقاط قوت خود تمرکز کنید. سعی کنید توصیف های خود را با مثال هایی پشتیبانی کنید.

سوال پنجم مصاحبه اپلای: به کدام یک از دستاوردهای خود افتخار می کنید؟

شما در پاسخ به این سوال می توانید به هر چیزی که شخصا به آن افتخار می کنید اشاره کنید. البته توجه داشته باشید که گاهی ممکن است مصاحبه کنندگان از شما درخواست کنند که درباره دستاوردهای تحصیلی خود صحبت کنید. سعی کنید در پاسخ خود به جدیدترین موارد اشاره کنید و سپس در مورد تاثیر مثبت این موفقیت ها در زندگی خود صحبت کنید. شما می توانید در پاسخ خود به جایزه که در طول تحصیلات پیشین خود کسب کرده اید، آزمایشی که در آن موفق شده اید و یا حتی یک پروژه درسی که در آن به خوبی درخشیده اید، اشاره کنید.

البته، امکان اشاره به موفقیت های غیر آکادمیک هم وجود دارد. به طور مثال، اگر شما رهبر گروه یا جامعه دانشجویی بوده اید می توانید در صحبت های خود به آن اشاره کنید. این فعالیت ها نشان میدهند که شما فردی متعهد هستید که به موفقیت و پیشرفت خود اهمیت زیادی می دهید.

سوال ششم: در اوقات فراغت خود چه کاری انجام می دهید؟

هدف مصاحبه کنندگان از طرح این سوال تشخیص این مسئله است که آیا برای تحصیلات در خارج از کشور مناسب هستید یا خیر. در پاسخ به این سوال شما باید در مورد یک سرگرمی که اغلب انجام می دهید صحبت کنید. (به عنوان مثال یک ورزش). در مورد سرگرمی خود توضیح دهید و بگویید که چگونه می توانید از مهارت هایی که از آن آموخته اید در دانشگاه استفاده کنید. به عنوان مثال، شاید شرکت در مسابقات ورزشی روحیه رقابت طلبی شما را تقویت کرده باشد، در نتیجه شما اشتیاق بیشتری به ارتقا خود دارید. یا به طور مثال، انجام فعالیت های ورزشی در یک تیم باعث شده است که شما از کار کردن در یک تیم برای رسیدن به یک هدف مشترک لذت ببرید. سعی کنید از مطرح کردن سرگرمی هایی که ممکن است شما را تنبل و غیر اجتماعی نشان دهند خودداری کنید. (مانند خرید آنلاین یا دنبال کردن شبکه های تلویزیونی خاص مانند Netflix)

سوال هفتم مصاحبه اپلای: چرا باید شما را انتخاب کنیم؟

اغراق کردن در پاسخ به این سوال بسیار وسوسه انگیز است. اما تجربه نشان داده است که این کار، درست نیست و برای شما نتیجه خوبی نخواهد داشت. البته این به این معنی نیست که شما نباید از خود تعریف کنید. برعکس، شما باید با اعتماد به نفس شما به این سوال پاسخ دهید و روی نقاط قوت خود بسیار تاکید کنید. اما مراقب باید که زیاده روی نکنید. شما می توانید در پاسخ خود از مثال هایی نیز استفاده کنید (به طور مثال نقش پررنگ شما در دانشگاه یا دبیرستان و فعالیت هایی که این مسئله را نشان می دهند).

این سوال و دیگر سوالات مشابه، معمولا برای جمع بندی یک مصاحبه آکادمیک استفاده می شوند. در پاسخ به این سوال، تمام نکات کلیدی که شما را به یک دانشجوی ایده آل برای دانشگاه، رشته و کشور انتخابی تبدیل می کند را به طور خلاصه بیان کنید.

سوال هشتم مصاحبه برای تحصیلی در خارج از کشور: نقاط قوت (یا ضعف) شما کدامند؟

این سوال علاوه بر مصاحبه آکادمیک، در مصاحبه های کاری نیز به دفعات پرسیده شده است. ممکن است مصاحبه کننده انتظار داشته باشید که شما بیش از یک نقطه قوت / ضعف را به او معرفی کنید. بنابراین بهتر است که آماده باشید. سعی کنید از پاسخ های کلیشه ای دوری کنید. مصاحبه کنندگان به دنبال پاسخ های عمیق تری هستند که معمولا با مثال هایی پشتیبانی می شوند. شما می توانید از ضعفی صحبت کنید که قبلا برای بهبود آن قدم برداشته اید و در از بین بردن آن موفق بوده اید. سپس می توانید بیان کنید که چگونه قصد دارید خود را به انسان بهتری تبدیل کنید.

موسسه ی اعزام دانشجو پیشگام آتی نگر کارون با سالها تجربه در زمینه ی اخذ پذیرش از دانشگاه های چین و اروپا برای دانشجویان آماده است که همراه و همسفر دانشجویان تا رسیدن به تحصیل مورد نظرشان باشد. لازم به ذکر است موسسه ی ما تنها موسسه ی دارای مجوز رسمی از وزارت علوم در استان خوزستان است. پس تردید نکنید، همین حالا برای دریافت دوره ی تحصیلی خود و راهنمایی جهت مصاحبه های دانشگاه، با مشاوران ما تماس بگیرید. امکان مراجعه ی حضوری با دسترسی آسان برای ساکنین شهر اهواز وجود دارد.

شماره جهت مشاوره و تعیین وقت:

06132201589

06132201590

09399203300

متن این مطلب از اینجا تهیه شده است.

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟

تحصیل در خارج