سی وی CV چیست؟

Curriculum Vitae یا به اختصار CV به معنای لغوی « برنامه تحصیلی (یا شغلی) زندگی» مختص کسانی است که قصد تحصیل، فعالیت و یا تحقیق در یک مرکز دانشگاهی را دارند.

به طور کلی در CV به بیان تاریخچه ی زندگی افراد پرداخته می شود. این تاریخچه شامل مشخصات شخصی فرد و سوابق تحصیلی، پروژه ها و فعالیت های آکادمیک، سوابق شغلی و همچنین افتخارات علمی می باشد.

در مورد اهمیت CV می توان گفت در میان مدارکی که برای دانشگاه یا اساتید ارسال می کنید، CV اولین و مهم ترین مدرک ارائه شده ای است که بر اساس آن قضاوت می شوید.

در واقع CV مانند محصولی است که برای فروش گذاشته اید و این محصول توانایی های شما، مهارت ها و قابلیت های شما ست!

نکاتی که برای نوشتن یک CV قابل قبول و ارزشمند باید بدان ها توجه کرد این است که هرگز نباید در مورد توانایی ها و مهارت ها چیزی جزحقیقت نوشت. ولی می توان نقاط ضعف را کم رنگ و نقاط قوت را پر رنگ جلوه داد.

نحوه نوشتن یک سی وی CV

در بیشتر موارد CV شامل اطلاعات زیر است:

  • اطلاعات شخصی (و تماس)

  • سوابق تحصیلی

  • سوابق شغلی

  • مهارت ها

  • جوایز و افتخارات

  • مقالات و نگارش ها

  • علایق و سرگرمی ها

البته برخی از دانشگاه ها ممکن است فرمت CV مخصوص به خود را داشته باشند. بنابر این بهتر است قبل از اپلای به فرمت CV خواسته شده توسط دانشگاه یا سازمان مورد نظر توجه کرد.

بخش های مختلف سی وی CV

همانطور که در بالا هم اشاره شد CV شامل بخش های مختلفی است که در ادامه به معرفی و ذکر جزییات هر بخش خواهیم پرداخت.

اطلاعات شخصی Personal (Contact) Information

در اولین بخش از CV ذکر مواردی از قبیل نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس، تاریخ تولد (به میلادی)، ملیت و آدرس ایمیل اهمیت دارد:

  • Full name

  • Address (including city, state and zip code)

  • Phone number

  • Email address

و در انتهای این بخش نوع درخواست نیز باید مشخص شود.

مثلا : درخواست تحصیل در رشته مورد نظر

سوابق تحصیلی EDUCATION AND TRAINING))

در این مرحله هر مقطع تحصیلی از دیپلم به بعد باید عنوان شود و ذکر این نکته هم ضروری است که ترتیب نوشتن هر مقطع باید رعایت شود و ترتیب آن از انتها به ابتدا است. مثلا کسی که تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده است باید ترتیب زیر را رعایت کند:

  • کارشناسی ارشد MSc (MA)

  • کارشناسی BSc (BA)

  • دبیرستان High school

همچنین علاوه بر نام رشته و مقطع، نام دانشگاه یا دبیرستان، معدل و تاریخ آغاز و پایان تحصیل نیز باید عنوان شود.

سوابق کاری و شغلی(Work Experiences)

در این بخش نوع کاری که تا به حال انجام داده اید به همراه توضیح مختصری درباره آن، عنوان و آدرس و شماره تماس محل کار و همچنین تاریخ شروع و اتمام آن نیز باید ذکر شود. و همانند سوابق تحصیلی باید مشاغلی که تا به حال داشته اید را از انتها به ابتدا بنویسید.

مهارت ها (PERSONAL SKILLS)

در رزومه ی در خواست کننده، وجود مهارت هایی مثل دوره های کار آموزی مرتبط یا غیر مرتبط با رشته تحصیلی و شغل متقاضی، مهارت های کامپیوتری، گواهی نامه یا مدرک دوره های آموزشی مختلف و به خصوص آشنایی با زبان های خارجی (و مشخص کردن سطح زبان) اهمیت پیدا می کند. به علاوه بهتر است نوع زبان مادری نیزذکر شود.

این بخش به شخص بررسی کننده ی رزومه ی شما نشان می دهد که شما به اصطلاح دارای شخصیتی یک بعدی نبوده بلکه آماده ی یادگیری در زمینه هایی غیر از زمینه های درسی نیز بوده اید.

جوایز و افتخارات Awards and honors))

اگر تا به حال در زمینه های تحصیلی، پژوهشی و یا تحقیقی جایزه یا مقامی آورده اید حتما در این بخش از رزومه، آن را عنوان کنید و مانند سایر موارد، ذکر تاریخ و همچنین دلیل دریافت آن را بنویسید.

مقالات و نگارش ها Publications and presentations))

اگرمقاله ای نوشته اید، اگر کتابی (مرتبط با زمینه تحصیلی یا پژوهشی) به رشته تحریر در آورده اید باید در این بخش عنوان شود. ذکر مقالات و نگارش ها به خصوص برای کسانی که متقاضی تحصیل در مقاطع دکترا یا بالاتر هستند اهمیت وِیژه ای دارد و نادیده گرفتن آن به سود درخواست کننده نخواهد بود.

علایق و سرگرمی ها Hobbies and interests))

عنوان کردن علایق و سرگرمی های درخواست کننده در CV اختیاری است. معمولا بیان این موارد موجب می شود شخص بررسی کننده ی رزومه با شخصیت شما و استعداد های شما در زمینه های دیگر نیز بیشتر آشنا شود.

سخن آخر

از آنجایی که در هر بخش از CV پرداختن به جزییات (به طور مختصر) ضروری است نباید تمام مطالب فقط در یک صفحه گنجانده شود. به عبارت دیگر، به طور معمول یک Cv مطلوب:

  • باید 2 الی 3 صفحه باشد. سی وی باید تایپ شده و به زبان انگلیسی باشد. از به کار بردن رنگ های متنوع در متن تایپ شده بپرهیزید. (حداکثر دو رنگ)

  • تاریخ هایی که در سی وی ذکر می شوند مثل تاریخ تولد، تاریخ شروع و اتمام تحصیل و باید به میلادی باشند.

  • قبل از درخواست و ارسال CV، آن را ویرایش کنید به طوری که عاری از غلط های املایی، دستوری و علائم نگارشی باشد و بهتر است از یک نفر بخواهید که رزومه شما را بازبینی کند، شخصی که خود قبلا در نوشتن یک CV موفق، تجربه دارد.

ضمنا به روز کردن اطلاعات سی وی فراموش نشود!

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟

تحصیل در خارج