چه تفاوت هایی بین رزومه Resume و سی وی CV وجود دارد؟

زمانی که در میان آگهی های کار در جستجوی شغل مناسبی هستید و یا در صدد تهیه ی لیست مدارک لازم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه هستید، ممکن است در لیست مدارک لازم برای درخواست برخی از شرکت ها (یا دانشگاه ها) Resume و تعدادی از آنها CV عنوان شده باشد و ممکن است تعدادی دیگر Resume/CV را طلب کنند (یعنی هر کدام از اینها را که ارسال کنید می پذیرند).

اگر چه در بعضی موارد Resume و CV را می توان به جای یکدیگر استفاده کرد اما این دو دارای تفاوت هایی (نه چندان زیاد) هستند که توجه بدان ها اهمیت دارند.

سی وی CV چیست؟

یک سی وی CV نه تنها به جزییات و تاریخچه ی کاری شما می پردازد بلکه نوع و سطح تحصیلات شما، تحقیقات و پژوهش ها، کسب بورسیه ها و مقامهای آکادمیک شما را نیز بیان می کند. به عبارتی یک CV گذر عمر تحصیلی و شغلی شما ست که تمرکز آن بیشتر بر روی تجربه آموزشی و تحصیلی شما بعد از 18 سالگی است.

رزومه Resume چیست؟

واژه resume برگرفته از واژه فرانوسوی résumé به معنای لغوی «چکیده» یا «خلاصه» می باشد. یک رزومه resume خلاصه ای است از فعالیت هایی که تا به حال به عنوان یک شغل انجام داده اید، تحصیلات آکادمیکی که داشته اید و مهارت هایی که کسب کرده اید. رزومه بیشتر بر روی فعالیت های کاری و زمینه کاری شما تمرکز دارد و باید تصویری ذهنی از فعالیت های شغلی شما به خواننده ارائه دهد.

تفاوت رزومه و سی وی

تفاوت این دو یکی در تعداد و طول صفحات و یکی در نحوه نگارش و بیان جزییات است.

در ادامه تفاوت های این دو واضح تر بیان خواهد شد:

طول صفحات: یک رزومه نباید بیشتر از یک یا نهایتا دو صفحه باشد. تمام موارد، باید مختصر و بدون جزییات بیان شوند، به طوری که بررسی آن بیشتر از یک یا دو دقیقه زمان نبرد. البته به این معنی نیست که رزومه را سرسری بنویسید بلکه باید بتوانید با استفاده از کلمات کلیدی که در رزومه به کار می برید، رزومه ای متمایز از رزومه دیگر رقیبان داشته باشید.

این در حالی است که یک سی وی تعداد صفحات بیشتری نسبت به رزومه دارد (معمولا 2 تا 4 صفحه). چرا که در سی وی به جزییات بیشتری پراخته می شود.

نوع سوابق و مشاغل: معمولا سی وی ها مختص افراد دانشگاهی هستند یا به عبارتی توسط کسانی تهیه می شوند که قصد دارند در دانشگاه ها حضورداشته باشند. خواه به عنوان دانشجوی مقاطع ارشد یا دکترا، خواه به عنوان محقق و پژوهشگر یا مدرس و استاد. بنابراین این بخش ها بیشتر پیرامون سوابق آموزشی و آکادمیک می گذرد.

قابلیت تغییر: به طور کلی اطلاعات و مواردی که در سی وی ذکر می شوند قابل تغییر نیستند. البته ممکن است با گذشت زمان و انجام دادن فعالیت های حرفه ای و یا تحصیلی جدید، نیاز باشد موارد جدیدی به سی وی اضافه شود اما اصولا طریق و ترتیبی که قبلا اطلاعات ذکر شده بودند، به همان صورت باقی می ماند و به نوع دانشگاهی که قصد دارید درخواست دهید بستگی ندارد.

در حالی که می توان مهارت ها و تجربیات کاری که در رزومه ذکر می شوند را بسته به نوع شغل و شرکت یا سازمانی که می خواهید درخواست دهید، تغییر داد.

جغرافیا: استفاده از سی وی یا رزومه به اینکه در کدام کشور می خواهید درخواست دهید، بستگی دارد. مثلا در کشورهایی مثل بریتانیا، نیوزیلند و برخی از کشورهای اروپایی، استخدام کننده از اصطلاح «سی وی» به جای هر دو مورد «سی وی» و «رزومه» استفاده می کند و فقط فرمت سی وی را می پذیرند. در آفریقای جنوبی، استرالیا و هندوستان از سی وی و رزومه می توان به جای یکدیگر استفاده کرد. اما در ایالات متحده امریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی سی وی و رزومه با یک دیگر تفاوت اساسی دارند و ابدا از هر کدام به جای دیگری نمی توان استفاده کرد

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟

تحصیل در خارج