نظام آموزشی ایتالیا | سیستم آموزشی ایتالیا

نظام آموزشی در ایتالیا (سیستم آموزشی ایتالیا یا آموزش ایتالیا) شامل موارد زیر می شود:

  • دانشگاه ها
  • آموزش عالی در زمینه های هنرهای زیبا، موسیقی و رقص (AFAM  یا acronym for Alta Formazione Artistica e Musicale)
  • موسسات آموزش عالی فنی (ITS یا Istituti Tecnici Superiori)

در ایتالیا، دانشگاه ها به دو شکل مدیریت می شوند:

  • دانشگاه های خصوصی
  • دانشگاه های عمومی (دولتی)

لازم به ذکر است که کیفیت آموزش در تمام دانشگاه های ایتالیا، صرف نظر از اینکه دولتی یا خصوصی هستند، در سطح بالایی قرار دارد.

نظام آموزشی ایتالیا
کیفیت آموزش در تمام دانشگاه های ایتالیا، صرف نظر از اینکه دولتی یا خصوصی هستند، در سطح بالایی قرار دارد.

دانشجویان بین المللی در صورتی که شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه های ایتالیا را داشته باشند می توانند برای اخذ پذیرش در این دانشگاه ها اقدام کنند. یکی از مدارکی که از داوطلبان تحصیل در ایتالیا خواسته می شود، مدرک تحصیلات 12 ساله یا همان دیپلم است. در صورتی که داوطلب قادر به ارائه مدارم لازم در این زمینه نباشد، از طریق برخی آزمون ها، مهارت های علمی وی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دانشگاه های ایتالیا – نظام آموزشی ایتالیا:

سیستم آموزش عالی در ایتالیا ارائه کننده ی دوره ها و رشته های تحصیلی متنوعی در مقاطع مختلف تحصیلی است. برخی از دانشگاه ها به طور خاص بر روی مواردی مانند پلی تکنیک متمرکز هستند.

مدارک تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی (Undergraduate : Laurea)
  • مدرک کارشناسی ارشد (graduate : Laurea Magistrale)
  • مدرک دکترا (Postgraduate (PhD) : Dottorato di Ricerca)
  • مدارک ارشد حرفه ای (Specializing Masters and Continuing Education Programs)

مدرک کارشناسی (Undergraduate : Laurea):

مدرک کارشناسی در ایتالیا معادل مدرک لیسانس در سیستم دانشگاه های اروپا است. دانشجویانی که در حال تحصیل در ایتالیا هستند پس از گذراندن یک دوره تحصیلی سه ساله در نظام تحصیلی ایتالیا، مدرک کارشناسی را دریافت خواهند کرد. یکی از شرایط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا، ارائه مدرک معتبر دیپلم است. لازم به ذکر است که اهمیتی ندارد شما این مدرک را از کجا (دبیرستان های ایتالیا و یا خارج از ایتالیا) اخذ کرده اید.

علاوه بر این موارد، برای شرکت در برخی از دوره های کارشناسی در نظام آموزشی ایتالیا، ممکن است ملزم به گذراندن یک آزمون ورودی باشید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته های تحصیلی ایتالیا که دارای آزمون ورودی هستند از مشاوران ما کمک بگیرید.

 یکی از رشته های تحصیلی در ایتالیا که شامل آزمون ورودی می شود، پزشکی است. دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا، لازم است در آزمونی به نام آزمون آیمت (IMAT) شرکت کنند. یکی از نکات جالب در مورد سیستم آموزشی ایتالیا این است که دانشجویان پس از گذراندن مقطع کارشناسی در ایتالیا، قادر هستند به بازار کار ایتالیا وارد شوند.

مدرک کارشناسی ارشد (graduate : Laurea Magistrale)

مدرک کارشناسی ارشد در نظام آموزشی ایتالیا معادل یک مستر علوم در نظام دانشگاهی اروپا است. دانشجویانی که در حال تحصیل در مقاطع ارشد در ایتالیا هستند پس از گذراندن یک دوره 2 ساله مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت خواهند کرد. در این مقطع، تمرکز اصلی بر روی ارائه یک آموزش تخصصی، دقیق و پیشرفته در زمینه های خاص است.

برای اخذ پذیرش در این دوره ها، ارائه مدرک معتبر و البته مرتبط در مقطع کارشناسی، ضروری است. یکی از اهداف دانشگاه ها در این مقطع از نظام آموزشی ایتالیا، تقویت مهارت های حرفه ای است. در سیستم آموزشی ایتالیا، تغییر رشته به راحتی انجام نمی گیرد. بنابراین، اگر شما در مقطع کارشناسی خود به تحصیل در رشته روانشناسی مشغول بوده اید و به تحصیل در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد فکر می کنید باید از شرایط خاصی گذر کنید.

پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، امکان تحصیل در مقطع دکترا برای شما وجود دارد.

مدرک دکترا (Postgraduate (PhD) : Dottorato di Ricerca)

در نظام آموزشی ایتالیا، مدرک دکترا نمایانگر بالاترین سطح تحصیلات دانشگاهی است. به علت اهمیت بالای این مقطع تحصیلی، گزینش دانشجویان در این مرحله معمولا از طریق یک آزمون ورودی انجام می گیرد. مدرک دکترا پس از یک دوره تحصیلی و تحقیقاتی سه ساله به دانشجویان اعطا می شود. دانشجویان در نظام آموزشی ایتالیا، مقطع دکترا را زیر نظر یک هیئت از اساتید مجرب می گذرانند.

سیستم آموزشی ایتالیا در تلاش است که در مقطع دکترا یک آموزش سطح بالا را به دانشجویانی که در حال تحصیل در ایتالیا هستند، ارائه کند. هدف از این امر، آماده کردن آنها برای فعالیت در زمینه های زیر است:

  • عضویت در هیئت علمی دانشکده و رشته های پژوهشی
  • فعالیت در مشاغلی که به دانش و مهارت پیشرفته نیاز دارند.

مدارک ارشد حرفه ای (Specializing Masters and Continuing Education Programs)

در کشور ایتالیا، برخی از دانشگاه ها ارائه کننده یک دوره تخصصی کارشناسی ارشد هستند. هدف از آموزش دانشجویان در این مقطع، افزایش مهارت های حرفه ای آن ها است. بنابراین، برنامه تحصیلی دانشجویان با هدف انتقال دانش و مهارت های کاربردی مورد نیاز به آن ها طرح ریزی می شود. به گونه ای که برای فعالیت در مشاغل مختلف، مهارت لازم را کسب کنند. دانشجویان در این مقطع با کار در  حرفه های مختلف آشنا می شوند. در واقع می توان اینگونه گفت که هدف از این مقطع، تربیت متخصصان برای بخش های مختلف است.

لازم به ذکر است که این مدرک تحصیلی بخشی از نظام دانشگاهی اروپا که در سال 1999 در بولونیا طراحی شده است، نیست.

موسسات آموزش عالی هنر (AFAM)

در سیستم آموزش عالی ایتالیا موسسات AFAM طیف گسترده ای از دوره های آموزشی در زمینه های هنری را ارائه می دهند .برخی از این زمینه ها را در ادامه نام برده ایم:

  • هنرهای تجسمی
  • موسیقی
  • رقص
  • درام و طراحی

موسسات AFAM به شرح زیر تقسیم می شوند:

  • آکادمی های هنرهای زیبا _Academies of Fine Arts
  • دانشکده های عالی طراحی _(ISIA) – Higher Schools of Design
  • کنسرتهای دولتی موسیقی  _State Music Conservatories
  • موسسات عالی برای مطالعات موسیقی  _Higher Institutes for Musical Studies
  • آکادمی رقص ملی _ National Dance Academy
  • آکادمی ملی درام _ National Academy of Dram
سیستم AFAM شامل سه دوره مختلف می شود:
دوره اول:

هدف از برگزاری این دوره ها آموزش مهارت های زیر به دانشجویانی است که در حال تحصیل در ایتالیا هستند:

  • یادگیری روش ها و تکنیک های هنری
  • کسب مهارت های حرفه ای خاص
دوره دوم:

در این دوره، دانشجویان سطح پیشرفته ای از آموزش را برای استفاده کامل از تکنیک های هنری و کسب مهارت های حرفه ای هنری دریافت می کنند. رزومه هنری دانشجویان باید به گونه ای باشد که حداقل الزامات برای اخذ پذیرش در این مقطع را پاسخ دهد.

دوره سوم:

هدف از این دوره ها تقویت مهارت ها و شایستگی های لازم در دانشجویان است. بنابراین، پس از گذراندن این دوره، دانشجویان برای شرکت در فعالیت های پژوهشی متنوع آماده خواهند بود.

موسسات آموزش عالی فنی (ITS یا Istituti Tecnici Superiori)

موسسات آموزش های فنی در نظام آموزشی ایتالیا بسیار تمرین محور هستند. در این دوره ها، زمینه های لازم برای پیشرفت و ترقی دانشجویان فراهم شده است تا آنها برای پاسخگویی به نیازهای واقعی زندگی حرفه ای خود آماده شوند. دوره های کارآموزی یک جزء جدایی ناپذیر از دوره های فنی در سیستم آموزشی ایتالیا است. دانشجویان ملزم هستند که حداقل 30 درصد از طول دوره تحصیلی خود را با کارآموزی در یک شرکت خصوصی بگذرانند.

 حتی امکان کارآموزی در خارج از کشور نیز برای آنها وجود دارد. همین فعالیت ها، یک ارتباط قوی میان دانشجویان و محیط کاری ایجاد می کند به گونه ای که مهارت های نوآورانه در آن ها تقویت شوند. در این موسسات، حداقل 50 درصد از اساتید در حقیقت کارفرمایان شرکت های مختلف هستند. این اساتید در عین به اشتراک گذاری تخصص خود با دانشجویان، تجربیات خود را نیز با آنها به اشتراک می گذارند.

این دوره ها در نظام آموزشی ایتالیا در 6 رشته اصلی برگزار می شوند:

  • بهره وری انرژی
  • تحرک پایدار
  • فنآوری های جدید برای زندگی
  • فنآوری های نوآوری برای فعالیت های فرهنگی و گردشگری
  • فنآوری اطلاعات و ارتباطات
  • فنآوری های جدید برای ساخت در ایتالیا

در پایان هر دوره، مهارت های دانشجویان از طریق یک آزمون نهایی ارزیابی می شوند. مدرکی که در انتهای دوره به دانشجویان ارائه می شود در سطح اروپا معتبر شناخته می شود. طول مدت این دوره ها به طور معمول 2 الی 3 سال است.

سیستم آموزشی ایتالیا

موسسه اعزام دانشجو پیشگام آتی نگر کارون با سالها تجربه در زمینه ی اخذ پذیرش از دانشگاه های چین و اروپا برای دانشجویان آماده است که همراه و همسفر دانشجویان تا رسیدن به تحصیل مورد نظرشان باشد. لازم به ذکر است موسسه ی ما تنها موسسه ی دارای مجوز رسمی از وزارت علوم در استان خوزستان است. پس تردید نکنید، همین حالا برای دریافت دوره ی تحصیلی خود با مشاوران ما تماس بگیرید. امکان مراجعه ی حضوری با دسترسی آسان برای ساکنین شهر اهواز وجود دارد.

شماره جهت مشاوره و تعیین وقت:

06132201589

06132201590

09399203300

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟

تحصیل در خارج