تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) | آزمون تافل TOEFL

تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی است که اولین بار در سال 2005 معرفی شد. این آزمون، یک شکل از آزمون تافل TOEFL است که به تدریج جایگزین آزمون کاغذی تافل TOEFL شده است. از آنجایی که آزمون  تافل iBT از طریق کامپیوتر و در بستر اینترنت برگزار می گردد، به طور گسترده ای برگزار می شود. البته، آزمون کاغذی تافل یا همان تافل پی بی تی (TOEFL-PBT) نیز هنوز در برخی مناطق که دسترسی مناسبی به اینترنت وجود ندارد؛ برگزار می شود.

در آزمون تافل پی بی تی (TOEFL-PBT) به علت تقاضای بالا برای شرکت در این آزمون، داوطلبان گاهی ناچار بودند ماه ها برای شرکت در آزمون صبر کنند. این مسئله، به برنامه های تحصیلی و شغلی دانش آموزان آسیب زیادی وارد می کرد. در حال حاضر، داوطلبان آزمون تافل TOEFL می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن (یک الی چهار هفته) در آزمون تافل iBT شرکت کرده و مدرک خود را دریافت کنند.

آزمون تافل iBT از چهار بخش تشکیل شده است. درست مانند آزمون آیلتس IELTS، در هر یک از این بخش ها، یکی از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی ارزیابی می شوند. البته، در برخی از قسمت ها، چند مهارت به صورت ترکیبی مورد سنجش قرار می گیرند. در طول آزمون، داوطلبان مجاز به یادداشت برداری هستند. لازم به ذکر است که میان دو آزمون اینترنتی تافل TOEFL حداقل باید 3 روز فاصله باشد.

آزمون تافل آی بی تی
این آزمون توسط ETS برگزار می شود.

آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT یکی از معتبرترین آزمون های بین المللی برای سنجش میزان تسلط داوطلبان به زبان انگلیسی است. هم اکنون، آزمون تافل TOEFL و نتایج آن، در بیش از 150 کشور مختلف پذیرفته می شوند. به طور معمول، داوطلبان با اهداف زیر اقدام به ثبت نام در آزمون TOEFL یا آیلتس IELTS می کنند:

  • اخذ پذیرش از دانشگاه ها
  • استخدام در مشاغل
  • مهاجرت ب دیگر کشورها

نمره آزمون تافل (TOEFL):

نمرات این آزمون به واسطه اعتبار بین المللی و استانداردهای بالایی که در برگزاری آزمون رعایت می شود، در جلب توجه هیئت پذیرش بسیار موثر هستند. شما با اخذ نمره بالا در این آزمون نشان می دهید که شایستگی لازم برای تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان را دارید.

نمره آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT):

حداکثر نمره ای که برای آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در نظر گرفته شده 120 می باشد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این آزمون متشکل از 4 بخش است. هر یک از این بخش ها، 30 امتیاز به خود اختصاص داده اند. شما در هر یک از مهارت ها، نمره ای بین 0 الی 30 دریافت خواهید کرد. در نهایت، نمره کل شما از طریق جمع نمرات شما در هر بخش تعیین می شود.

در ادامه اولین مهارت هایی که در آزمون اینترنتی تافل مورد سنجش قرار می گیرند را نام برده ایم:

  • مهارت خواندن (Reading)
  • مهارت شنیدن (Listening)

بعد از پاسخ دادن به سوالات مربوط به این دو بخش از آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT، 10 دقیقه وقفه وجود دارد. توجه داشته باشید که کل مدت زمان آزمون تافل iBT، 203 دقیقه می باشد.

هر سوال مربوط به مهارت صحبت کردن (Speaking) ابتدا نمره خامی بین 0 تا 4 را دریافت می کند. در بخش نوشتن نیز برای هر سوال نمره ی خامی بین 0.0 تا 0.5 در نظر گرفته شده است. در نهایت این نمرات به یک نمره مقیاس بندی شده برای هر بخش (بین 0 تا 30) تبدیل می شوند.

بخشزمانتعداد سوالاتوظیفه
خواندن (Reading)54 – 72 دقیقه30 – 40 سوالخواندن متن و پاسخ دادن به سوالات
گوش دادن (Listening)41 – 57 دقیقه28 – 39 سوالجواب دادن به سوالاتی در مورد یک سخنرانی کوتاه و یا یک مناظره کلاسی
استراحت10 دقیقه
صحبت کردن (Speaking)17 دقیقه4 موضوعصحبت در مورد یک موضوع آشنا و یا مطالبی که خوانده و شنیده اید
نوشتن (Writing)50 دقیقه2 موضوعخواندن یک متن، گوش دادن به یک ویس و پاسخ به سوالات
ساختار آزمون تافل آی بی تی

مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT):

همانطور که گفتیم، آزمون تافل TOEFL به دو شکل اینترنتی و کاغذی برگزار می شود. ساختار این دو شکل از آزمون نیز با یکدیگر تفاوت دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اطلاعاتی که در مدارک تافل آی بی تی TOEFL-iBT و تافل پی بی تی TOEFL-PBT ثبت میشوند نیز متفاوت هستند. البته، میان اعتبار این دو مدرک هیچ تفاوتی وجود ندارد.

در آزمون تافل پی بی تی (TOEFL-PBT) تعدادی سوال کتبی اضافه نیز وجود دارد. تمرکز اصلی این سوالات بر روی ارزیابی دانش داوطلبان از گرامر زبان انگلیسی است. از طرف دیگر، در آزمون تافل iBT، مانند آزمون آیلتس IELTS، یک بخش برای ارزیابی مهارت اسپیکینگ Speaking نیز وجود دارد. برای همین، در مدرک تافل آی بی تی TOEFL-iBT، علاوه بر نمره نهایی، جزئیات نمرات شما در این بخش نیز ثبت شده است.

به طور کلی، در مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) اطلاعات زیر قید شده است:

  • نمره اخذ شده مربوط به هر یک از بخش های آزمون (نوشتن، خواندن، شنیدن و گوش دادن)
  • نمره کل که در واقع جمع نمرات در هر چهار بخش است
  • اطلاعات شخصی داوطلب (نام، تاریخ تولد، ایمیل، جنسبت، کشور، …)
  • اطلاعات مربوط به مرکز برگزار کننده ی آزمون
  • اطلاعات مربوط به کارت شناسایی
  • شرحی دقیق از ارزیابی عملکرد شما در بخش های مختلف آزمون

شما می توانید مدرک تافل iBT را از طریق ایمیل و یا از طریق پست دریافت کنید. شیوه دریافت مدرک هنگام ثبت نام در آزمون تافل TOEFL تعیین می شود.

مدرک تافل iBT
در آزمون تافل iBT، مانند آزمون آیلتس IELTS، یک بخش برای ارزیابی مهارت اسپیکینگ Speaking نیز وجود دارد

توجه کنید که اخیرا برخی افراد سودجو اقدام به فروش و انتشار مدارک جعلی تافل (TOEFL) و تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  کرده اند. ادعای این دسته از کلاهبرداران این است که مدرک تافل را با کیفیت یکسان و کد قابل رهگیری چاپ می کنند و به شما ارائه می کنند. یکی دیگر از ادعاهای این دسته از افراد این است که این مدرک تافل کاملا معتبر است. این ادعا کاملا دروغ و این افراد کلاهبردار هستند؛ چرا که:

  • کاغذی که در چاپ مدرک تافل استفاده می شود به فناوری ضد کپی مجهز است.
  • کد رهگیری روی مدرک تافل که برای استعلام استفاده می شود فقط و فقط توسط موسسه ETS صادر می شود و امکان ایجاد آن توسط اشخاص دیگر ممکن نیست.
  • پوشش لیزری که روی مدرک تافل وجود دارد مانع پاک شدن مدرک و یا جعل آن می شود.
  • روی مدرک تافل (TOEFL) یک واترمارک (مانند واترمارک اسکناس ها) وجود دارد.

نمره قبولی آزمون تافل (TOEFL):

در حقیقت، نمره در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) و آزمون تافل پی بی تی (TOEFL-PBT) هیچ تفاوتی از نظر اعتبار ندارند. هر دوی آنها به یک اندازه پذیرفته شده اند. لازم به ذکر است که دانشگاه ها و کالج های مختلف، حداقل نمره تافل TOEFL (و حتی آیلتس IELTS) متفاوتی را برای متقاضیان تعیین می کنند. شما می توانید برای اخذ اطلاعات بیشتر در مورد نمره تافل TOEFL مورد نیاز و تحصیل در خارج، با مشاوران موسسه پیشگام تماس بگیرید.

اعتراض به نتایج آزمون تافل (TOEFL):

امکان اعتراض روی نمره آزمون تافل آی بی تی (TOEFL) وجود دارد. این فرصت در اختیار داوطلبان قرار داده شده تا در صورت نارضایتی از نمره خود، به نتایج آزمون اعتراض کنند. اگر قصد اعتراض به نمره آزمون تافل iBT دارید، توجه به نکات زیر برای شما ضروری است:

  • حداکثر مدت زمان مجاز برای اعتراض به نتیجه آزمون، 30 روز پس از تاریخ برگزاری آزمون است
  • امکان ثبت درخواست تجدید نظر در نتیجه آزمون تنها برای دو مهارت نوشتن و مهارت صحبت کردن وجود دارد.

علاوه بر این، اعتراض به نمره تافل TOEFL رایگان نیست. داوطلبان به ازای اعتراض به نمرات مربوط به هر مهارت باید مبلغ 80 دلار را بپردازند. بنابراین، هزینه اعتراض به نمرات مربوط به دو مهارت، 160 دلار می باشد.

ثبت درخواست اعتراض فقط و فقط یک بار ممکن است. بنابراین، اگر قصد اعتراض به نمرات خود در دو مهارت را دارید، باید اعتراض مربوط به هر دو نمره را همزمان ثبت کنید. توجه کنید که اعتراض کردن به معنای افزایش قطعی (و یا حدم عدم تغییر نمره) نیست. در برخی موارد، نمرات داوطلبان کمتر هم شده است! البته، این موارد بسیار نادر هستند.

 نتیجه اعتراض به نمره تافل iBT، صرف نظر از مثبت بودن یا منفی بودن، به نمره نهایی شما تبدیل خواهد شد و امکان تغییر آنها وجود ندارد. در ضمن، در صورتی که پیش از ثبت اعتراض روی نمرات، نتیجه آزمون برای یک موسسه یا دانشگاه ارسال شده باشد، امکان اعتراض وجود ندارد.

ثبت درخواست اعتراض به نمره تافل TOEFL از طریق سایت ETS،  طریق اپلیکیشن رسمی تافل TOEFL و یا ارسال فرم تجدید نظر ممکن است. نمرات بازبینی شده حداکثر تا سه هفته پس از پرداخت هزینه، در سایت قرار گرفته و به شما اعلام خواهند شد.

نمره تافل TOEFL مناسب برای پذیرش تحصیلی چند است؟

آزمون تافل آی بی تی iBT
آزمون تافل آی بی تی iBT یک آزمون مبتنی بر اینترنت است.

همانطور که قبل از این هم گفتیم، چیزی به عنوان نمره  قبولی در آزمون تافل (TOEFL)  و تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)وجود ندارد. با این حال، می توان گفت که نمره خوب در آزمون تافل آی بی تی، چه نمره ای است.

نمره 78 و یا پایین تر: این نمره شاید برای اخذ پذیرش از دانشگاه های معمولی مناسب باشد، ولی برای اخذ پذیرش در دانشگاه های متوسط و رو به بالا به هیچ وجه کافی نیست.

نمره 92 الی 100: برای بسیاری از دانشگاه ها، مانند دانشگاه های آمریکا، این نمره پذیرفته شده است. لازم به ذکر است که در شرایطی که تعداد پذیرش محدود باشد، این نمره قدرت رقابتی بالایی ندارد.

نمره بالاتر از 100: این نمره یک نتیجه بسیار خوب برای داوطلبان شرکت در آزمون تافل است. با این نمره، شما می توانید تقریبا پذیرش هر دانشگاهی را اخذ کنید.

آیا شخص داوطلب می تواند نمره تافل آی بی تی خود را به دانشگاه مقصد ارسال کند؟

در هنگام ثبت نام در آزمون تافل iBT، شما می توانید حداکثر 4 موسسه یا دانشگاه را برای دریافت نتایج آزمون خود انتخاب کنید. ارسال نتایج آزمون کاغذی تافل و تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به این موسسات هیچ هزینه ی اضافی برای شما ایجاد نمی کند. در واقع، این هزینه در هزینه ثبت نام در نظر گرفته شده است.

توجه کنید که امکان انتخاب دانشگاه های دریافت کننده نتایج، تنها در طول فرایند ثبت نام ممکن است. در ضمن، شما می توانید تا زمان پایان اعتبار مدرک تافل TOEFL، نسبت به ثبت درخواست اضافی برای ارسال نتایج آزمون، اقدام کنید.

من کارت ارزی برای ارسال نمره تافل TOEFL به  دانشگاه  ندارم. چه باید کرد؟

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، در طی مراحل ثبت نام در آزمون تافل امکان انتخاب 4 موسسه و دانشگاه برای دریافت نتایج آزمون وجود دارد. اما اگر بخواهید بیش از این تعداد را در طول دوران اعتبار مدرک تافل iBT، برای دانشگاه های مختلف ارسال کنید، باید هزینه مجزا پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه ارسال مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) چند راه وجود دارد:

  • استفاده از مستر کارت، چک الکترونیکی و …
  • استفاده از ووچر
  • استفاده از شرکت های واسطه برای پرداخت های بین المللی

در دو مورد آخر، شما می توانید با واریز هزینه ریالی، موارد مربوط به آزمون (مانند ثبت نام یا ارسال مدرک) را انجام دهید.

در صورتی که قصد استفاده از شرکت های واسطه برای پرداخت های خود را دارید؛ باید ابتدا از اعتبار آنها مطمئن شوید. توجه داشته باشید هزینه ای که در این شرکت ها از شما دریافت می شود از هزینه واقعی بالاتر است. حتی گاهی، نرخ ارزی که بر اساس آن قیمت را محاسبه می کنند نیز بالاتر از نرخ ارز بازار است.

موسسه ی اعزام دانشجو پیشگام آتی نگر کارون با سالها تجربه در زمینه ی اخذ پذیرش از دانشگاه های چین و اروپا برای آماده است که همراه و همسفر دانشجویان تا رسیدن به تحصیل مورد نظرشان باشد. لازم به ذکر است موسسه ی ما تنها موسسه ی دارای مجوز رسمی از وزارت علوم در استان خوزستان است. پس تردید نکنید، همین حالا برای دریافت دوره ی تحصیلی خود با مشاوران ما تماس بگیرید. امکان مراجعه ی حضوری با دسترسی آسان برای ساکنین شهر اهواز وجود دارد.

شماره جهت مشاوره و تعیین وقت:

06132201589

06132201590

09399203300

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟

تحصیل در خارج