آزادسازی مدارک برای اپلای| قسمت اول

اپلای برای دانشجویان

اپلای راهی است که امروزه دانشجویان بسیاری انتخاب میکنند تا از طریق آن به سوی یک آینده ی بهتر قدم بگذارند. این مسیر، مسیری چاش برانگیز است. اپلای به خارج از کشور اغلب چالش های بسیاری را برای افراد ایجاد میکند. چالش هایی همچون آزادسازی مدارک ، هزینه های زندگی در خارج ، اخذ پذیرش تحصیلی ، اخذ بورسیه ی تحصیلی در خارج، شرایط زندگی در خارج از کشور و انتخاب بهترین شهر های دانشگاهی در خارج برای تحصیل.

در این مقاله که توسط مشاوران موسسه ی اعزام دانشجو پیشگام آتی نگر کارون گرد آوری شده است؛ به بررسی یکی دیگر از مراحلی که تمام دانشجویان برای اخذ پذیرش در خارج از کشور به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با آن رو به رو هستند میپردازیم. متاسفانه این مراحل یکی از مراحلی است که در طی آن بسیاری از دانشجویان سردرگم و گاهی دلسرد میشوند.

در این مرحله سوالات زیادی برای افرادی که قصد اخذ پذیرش در خارج از کشور را دارند پیش می آید. از جمله نحوه ی آزادسازی مدارک از وزارت علوم، هزینه ی آزادسازی مدارک کارشناسی و هزینه ی آزادسازی مدارک کارشناسی ارشد، آزادسازی مدارک از طریق نامه ی عدم کاریابی و تکمیل سه مهر مدرک دیپلم که برای ترجمه ی مدرک الزامی است.

اپلای به خارج از کشور اغلب چالش های بسیاری را برای افراد ایجاد میکند. چالش هایی همچون هزینه های زندگی در خارج ، اخذ پذیرش تحصیلی ، اخذ بورسیه ی تحصیلی در خارج، شرایط زندگی در خارج از کشور و انتخاب بهترین شهر های دانشگاهی در خارج برای تحصیل.

آزاد سازی مدارک چیست؟

در ایران دریافت تحصیلات عالی رایگان برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی همراه با یک تعهد است. بر اساس این تعهد دانشجو بر اساس مدت زمانی که به صورت رایگان به تحصیل مشغول بوده اید برای برای کشور مشغول به خدمت شوید. برای اطمینان از این مسئله تا زمانی که تعهد خود را تکمیل نکرده اید اصل دانشنامه را به شما نمی دهند.

دانشنامه چیست؟

دانشنامه مدرک رسمی دانشجو به همراه کارنامه نهایی رسمی انگلیسی و فارسی و مدارک مقطع قبلی است که در زمان ثبت نام به دست دانشگاه رسیده است. این مدارک در بسته ای تحت عنوان دانشنامه در صورت آزاد شدن مدرک به شما تحویل داده خواهد شد.

آزاد کردن مدرک:

برای افرادی که نمیخواهند در ازای تحصیل رایگان خود در ایران شاغل شوند این امکان وجود دارد که با دانشگاه خود تسویه حساب کرده و با پرداخت هزینه اصل مدرک خود را تحویل بگیرند و یا به اصطلاح آزاد کنند. علاوه بر انجام آزاد سازی مدرک با انجام تعهد خدمت و آزاد سازی مدرک از طریق پرداخت هزینه راه دیگری نیز تحت عنوان آزاد سازی مدرک به وسیله ی نامه ی عدم کاریابی نیز است که در مقاله ای دیگر به آن می پردازیم.

آزاد سازی مدرک یک سری قوانین را شامل می شود که شما می توانید با مراجعه به سامانه ی سجاد از این قوانین اطلاع پیدا کنید و یا با دانلود این فایل به آن دسترسی پیدا کنید.

اما یک سری نکات کلی وجود دارد که در این جا به آن ها اشاره می شود:

به ازای هر ترم شهریه ثابتی حدود یک میلیون تومان در نظر گرفته می شود.

به ازای هر یک ماه سابقه کاری که برای شما بیمه رد شده باشد ممکن است شامل یک تخفیف شوید. توجه داشته باشید که برای دانشجوهای روزانه سابقه کاری در مدت تحصیل در نظر گرفته نخواهد شد. سابقه کاری بعد از تحصیل هم فقط در صورت رد شدن بیمه برای دانشجو رد خواهد شد.

هزینه دقیق لغو تعهد تحصیلی توسط کارشناسان وزارت علوم تعیین خواهد شد.

این مدرک از این جهت حائز اهمیت است که اکثر دانشگاه ها خارج از کشور برای پذیرش مدرک آخرین مقطع تحصیلی را از شما درخواست خواهند کرد. برای ترجمه ی مدارک هم تنها اصل مدرک مورد تایید است نه مدرک موقت که دانشگاه در زمان فارغ التحصیلی به دانشجو تحویل خواهد داد. لازم به ذکر است که مدرک موقت هیچ گونه ارزش ترجمه ای ندارد.

بر اساس این تعهد دانشجو بر اساس مدت زمانی که به صورت رایگان به تحصیل مشغول بوده اید برای برای کشور مشغول به خدمت شوید. برای اطمینان از این مسئله تا زمانی که تعهد خود را تکمیل نکرده اید اصل دانشنامه را به شما نمی دهند

مرحله ی اول برای آزاد سازی مدرک: ساخت اکانت در سامانه ی سجاد

در سایت portal.saorg.ir  یک اکانت بسازید. در پروسه ثبت نام اسکن تمام صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی و همچنین اسکن آخرین مدرک تحصیلی که قصد آزاد کردن آن را دارید الزامی است. شما می توانید پیش از ساخت اکانت راهنمای ساخت اکانت در سامانه ی سجاد را از طریق این لینک مطالعه کنید.

مرحله ی دوم برای آزاد سازی مدرک: ایجاد درخواست لغو تعهد تحصیل رایگان

از قسمت خدمات درخواست لغو تعهد را انتخاب کرده و فرم های پیش رو را پر کنید.

از قسمت خدمات درخواست لغو تعهد را انتخاب کرده و فرم های پیش رو را پر کنید. این کار بسیار ساده است تنها به چند نکته ی زیر دقت کنید:

بنا به گفته ی مسئول آموزش دانشگاه ترم های تابستان لازم نیست در ترم ها آورده است.

سایت دانشگاه اجازه ی ایجاد ترم سفر واحدی اعم از ترم های تابستان، صفر واحدی و … را به شما نمی دهد لذا نیازی به ثبت آن ها نیست.

به جای مدرک، اسکن مدرک موقت خود را اپلود کنید.

تعداد واحد های هر ترم را باید مشخص کنید همچنین تعداد ترم هایی که در بالای فرم می نویسید حتما باید با ترم هایی که در پایین اضافه میکنید برابر باشد.

تعداد کل واحد ها لازم نیست با تعداد واحد هایی که در هر ترم ثبت می کنید برابر باشد. در فیلد مجموع واحد ها کل واحد هایی که گذرانده اید اعم از ترم تابستانی و …. را بنویسید.

درخواست خود را ثبت کنید.

مرحله ی سوم برای آزاد سازی مدرک: پرداخت

شما می توانید پیشرفت مراحل درخواست خود را در قسمت کارتابل اکانت خود در سامانه ی سجاد مشاهده کنید.

بعد از ثبت درخواست در مرحله ی قبل، درخواست شما به اموزش دانشگاه (اداره ی دانش آموختگان) منتقل خواهد شد تا تایید شود. در این مرحله در صورتی که عجله دارد بهتر است به اداره ی دانش آموختگان دانشگاه خود مراجعه کنید و بخواهید که درخواست شما را سریع تر تایید کنند. بعد از تایید دانشگاه درخواست شما به سزمان امور دانشجویان وزارت علوم فرستاده خواهد شد. در طی مدت حدودا دو روز درگاه پرداخت برای شما در سایت باز خواهد شد. همچنین در طی این دوره شما می توانید پیشرفت مراحل درخواست خود را در قسمت کارتابل اکانت خود در سامانه ی سجاد مشاهده کنید. همچنین در هر مرحله پیامکی برای شما ارسال خواهد شد.

بعد از پرداخت هزینه درخواست شما برای سازمان امور دانشجویی ارسال می شود و طی دو یا سه روز بعد نامه ی لغو تعهد در پورتال دانشجو ارسال خواهد شد.

مرحله ی چهارم برای آزاد سازی مدرک: دانشنامه

در این مرحله به اداره ی دانش آموختگان دانشگاه خود مراجعه کنید و با ارائه ی نامه ی لغو تعهد از آنها بخواهید که دانشنامه ی شما را آماده کنند. طبق بیان کارمندان این پروسه حدود دو هفته طول میکشد اما تجربیات دانشجویان ثابت کرده که با پیگیری جدی می توان دانشنامه را سه روزه هم تحویل گرفت. همچنین برای تسریع پروسه ی انجام کار شما می توانید هنگام درخواست برای لغو تعهد از مسئول رشته ی خود در اداره ی دانش آموختگان بخواهید که آماده کرده دانشنامه ی شما را شروع کنید تا کار شما سریع تر انجام شود.

برای اطلاع از نحوه ی دریافت تاییدیه وزارت علوم برای ترجمه مدارک حتما مقاله ی دوم ما بررسی کنید. نحوه ی اماده سازی مدارک برای اپلای در قالب چندین مقاله توسط موسسه ی ما برای دانشجویان آماده شده است تا از طریق آن بتوانند کار خود را آسان تر به انجام برسانند. همچنین دانشجویان عزیز برای اطلاع از شرایط تحصیل در خارج از کشور و انتخاب بهترین کشور برای تحصیل با مشاوران ما تماس بگیرند. موسسه ی اعزام دانشجو پیشگام آتی نگر کارون تنها موسسه ی اعزام دانشجو دارای مجوز از وزارت علوم در استان خوزستان است .

شماره جهت مشاوره و تعیین وقت:

06132201589

06132201590

بازدیدکنندگان قبلی مشاهده مطالب زیر را به شما پیشنهاد کرده اند
دیدگاه شما چیست؟

تحصیل در خارج